Forberedelser

Baggrund – hvorfor gør vi det?
Overlanding i praksis A-Z

Dagbog og billeder

 

Når man laver så stor en rejse, er forberedelserne næsten ligeså givende som selve rejsen. Det er derfor en fornøjelse af starte i god tid og for os starter det med en drøm, der over 1-2 år udvikler sig til en konkret plan som søsættes 1-1½ år før afrejsetidspunket.

De 2 vigtigste ting at få styr på er job og penge. Ved denne rejse er vi så priviligerede at vi begge har fået orlov fra vores jobs, og da Mette er skolelærer, er rejsen placeret i et skoleår. Der er mange ting der skal falde på plads for at begge kan få orlov i så lang tid. Man skal huske at det sjældent er en ret man har og at man derfor skal spille med og gøre det så smertefrit for arbejdsgiveren som muligt. De gange Mette har haft orlov fra skolen, har vi altid fundet et naturligt tidspunkt, hvor hun alligevel skulle aflevere en klasse til overbygningen og i gang med en ny. Rigtig timing er vigtig.

Det er også sådan, at hvis man vil eventyret kan prisen være, at det måske alligevel er tid til at prøve noget andet og dermed slet og ret sige sit job op.

Hvad pengene angår rejser vi altid lowbudget – det er en del af udfordringen og oplevelsen at lykkes med at få meget ud af hver en dollar undervejs. Man må lave et budget for hovedposterne på rejsen – Lonely Planet har en fin guide til forventede leveomkostninger i de enkelte lande. Men det er også som Helge Rude fra Familien Rejser en gang har skrevet: “Hvis man venter til man har alle pengene, kommer man aldrig afsted.” Hvis man vil eventyret, må man også tage chancer.

Hvis man venter til man har alle pengene, kommer man aldrig afsted.

Det er i øvrigt betydeligt nemmere at finde penge til at rejse for, hvis man indretter sin økonomi derefter. Lader være med at købe større hus en man har brug for, og det hele behøver jo ikke at blive skiftet ud bare fordi farven ikke lige tiltaler en. Gæld der skal afdrages løbende er eventyrets fjende nummer et. Man skal have mulighed for at neutralisere sine omkostninger hjemme mens man rejser. Det er svært med gæld.

Ovenstående er modstridende. Men der er heller ikke et entydigt svar. Det handler om at finde muligheden der hvor man er lige nu i livet. Vi er oppe i årene og har opsparing i fast ejendom. Det giver muligheder. Som ung er det sværere og for os har muligheden især været at rejse ud med vores arbejde, og få eventyret finansieret den vej. Når man rejser ud og arbejder, er det ofte muligt at lægge lidt til side og på den måde skabe det første grundlag for senere eventyr. Find din egen vej, der er mange. Men det starten med lysten til eventyret.

Når eventyrvinduet er i kalenderen begynder de mere konkrete planer: Hvorhen og hvordan?

Rejsen til verdens ende tager udgangspunkt i, at vi har en drøm om at komme ud og køre i vores gamle folkevogn igen. Den er nu 27 år gammel og vi tænder lidt på udfordringen at få den igennem endnu et projekt. Desuden er der flere penge til eventyr hvis man bruger det man har i stedet for at købe nyt. Og det er jo også en oplevelse når der sker noget uventet. Om ikke andet så en god historie bagefter..

Da vi rejste jorden rundt synes vi der var mange steder på det amerikanske kontinent, som vi gerne ville bruge mere tid på. Samtidig har vi altid drømt om at opleve Patagonien i Sydamerika. Ruten tegnede sig – med udgangspunkt i den Pan amerikanske highway vil køre fra Halifax i Canada til Ushuaia i det sydligste Sydamerika.

Herefter tager planlægning fart og nu bliver det sjovt. Vi er her ca. 6 måneder fra afgang.

Transporten af bilen til Canada kan både gøres i container og som Roll on/Roll Off (bilen køres på og af borde). Google er et vigtigt redskab i søgningen af løsninger. Vi fandt frem til et firma i Tyskland, som har specialiseret sig i skibstransport af autocampere til Amerika, Afrika og Australien/New Zealand.

Når man sender sin egen bil ud af Europa, er den ikke længere dækket af forsikringen. Det er ikke muligt at købe en samlet forsikring (kontakt os gerne hvis du ved noget andet!) for hele det amerikanske kontinent. Vi køber en for USA/Canada, Mexico købes ved grænsen og herefter har vi ved afrejse ikke konkret løsning på resten. Det arbejder vi med undervejs – ofte kan man købe ved grænsen.

Man skal i øvrigt sikre sig at der ikke er fejl i stel og motornumre m.v. i bilens papirer. Og det er en god ide at vide hvor de findes (det rigtige, ikke pladen der i en VW T3 sidder med popnitter i døren) Især i de korrupte lande er det ikke ualmindeligt at de leder efter fejl, der kan give et muligt påskud for et “strafgebyr”.

Klargøring af bilen både ift. det mekaniske og campingdelen sker også på dette tidspunkt. Efter vores rejse jorden rundt og vores rejser efterfølgende (bl.a. Albanien i 2015) har vi fået mere mod på at udnytte bilens 4×4 muligheder til at komme længere ud i landskabet. Ikke mindst til nogle fede overnatningssteder i naturen. Vi er jo kun 2 i bilen, så derfor er vi optaget af at have tilstrækkeligt bjærgningsudstyr med til at vi kan komme fri selv, hvis uheldet er ude. Vi har prøvet at sidde ubehjælpeligt fast i Island udenfor mobildæking, hvor vi heldigvis var 2 biler.

Det andet aspekt af sikkerhed er vores helbred. Sygeforsikring kræves når man er væk så længe, og det er vigtigt at man får den rigtige forsikring, der passer til ens økonomi og aktuelle helbred. Det er vores erfaring, at det betaler sig at undersøge de muligheder der findes ligesom man skal være ærlig omkring sit helbred, så forsikringen dækker som ønsket, hvis uheldet er ude. Hvad er er den bedste løsning på den ene rejse er ikke nødvendigvis den bedste på den næste. Og man kan ikke kun sammenligne prisen – dækning og betingelser er også konkurrenceparametre.

3 måneder før afrejse er der proces i alle ovenstående punkter. Meget af det er stadig åbent, men der er indhentet tilbud og fundet løsninger på det meste. Transport af bil og flybilletter er booket.