Bilens ekstraudstyr til rejsen

Et udpluk af vores overvejelser

Inden vi tog afsted gjorde vi os mange overvejelser om hvad vi skulle have med og ikke med. Det hele er en afvejning af plads ift. sandsynligheden for at vi overhovedet får brug for det. Når vi kommer hjem fra lange rejser som denne er det ikke ualmindeligt, at vi ikke har haft brug for alt det vi har med.

Som baggrund for valget afdækkede vi vores behov:

  • Vi er IKKE på en off road tur. Vi har 4×4 for at trygt at kunne overnatte på en strand eller lidt længere ude i bushen end ellers. Men vi opsøger ikke off road ruter.
  • Grusveje bliver et væsentligt underlag. Dette kom til at holde stik. Desuden kom vi gennem meget regn og heraf følgende plørede veje og oversvømmede veje.
  • Vi er ikke mekanikere og drømmer ikke om at skulle bevise noget for nogen på dette punkt. Der er altid gode oplevelser i kontakten med lokale mekanikere o.l.

Nedenstående er er et udpluk af vores overvejelser. Det er IKKE en facitliste, men du er velkommen til at ringe eller skrive, hvis du søger inspiration.

Dæk
Vi havde i forvejen BF Goodrich Mudterrain dæk. De er meget grove, larmer meget og er designet til meget mudderkørsel. Et alternativ er BF Goodrich All Terrain. Mange benytter dette, men efter råd vælger vi at gå efter et andet støjsvagt All Terrain dæk, der passer bedre til vores behov.

Valget bliver General Grabber AT3.

Ud over at være et fantastisk dæk at køre med viser det sig også at have en ualmindelig lang holdbarhed, så vi er meget tilfredse med valget, som også var økonomisk fordelagtigt.

Vi kunne desværre ikke finde det samme i Argentina, så ved skift vælger vi et tilsvarende Michelindæk.

Frihøjde og hjulstørrelse
Så meget frihøjde som muligt at efter vores mening vigtigere end 4×4. Derfor er bilen opgraderet fra 14” hjul til 15” hjul. Der findes en speciel udgave af VW T3 Syncro med 16” hjul.

Man kan lave andre narrestreger for at øge frihøjden. Dette har vi ikke gjort, og vi havde også tilstrækkelig frihøjde til vores ambitioner. Men de gange hvor vi har kørt gennem dybt vand tænker man nogle gange på om vi er høje nok.

Et eller to reservehjul?
Det er nærmest religion om man skal have et eller 2 reservehjul med. Vi har en gang haft et eksploderet dæk på en øde vej i Bolivia, hvor vi skulle køre mange hundrede kilometre for at få et andet. Og det var brugt og ikke det helt rigtige.

Vi har derfor 2 reservehjul – et under fronten og et på bagsmækken.

For nu at gå med livrem og seler, så har vi også skum og 12V luftpumpe med…

Vi havde ingen punkteringer på rejsen, så intet blev brugt!

Elektrisk spil / manuelt spil?
I modsætning til tidligere rejser er vi kun 2 afsted. Vi skal med andre ord kunne klare os selv. Et spil kan hjælpe os med at komme fri, hvis der er noget at sætte det fast i i den anden ende. Man kan overveje et jord/sandanker.

Et elektrisk spil er kostbart og da vi ikke regner med at skulle bruge det, vurderer vi at et manuelt giver samme muligheder – dog lidt mere besværligt. Så det har vi med.

Det kommer aldrig i brug.

Slæbetov
Vi har to med og de skal være kraftige nok til at trække den tunge bil. Det sker også at man hjælper andre, så det er uundværligt. Vi fandt nogle fornuftige til prisen i Biltema.

Noget at grave med!
Det mest banale og brugbare. Og det mange glemmer.

Sandstiger
Fra sidste rejse havde vi alu-sandstiger, som ligger på taget af bilen. For første gang nogensinde har vi brugt dem. I nationalparken Valdes i Patagonien var vejen blevet lukket af sandfygning og en campingvogn sad fast, så vi ikke kunne komme forbi, da vi skulle ud. Vi tog stigerne af og hjalp dem fri. Vi kunne selv køre igennem med 4×4 og behøvede ikke stigerne.

De er tunge og svære at komme til, når de ligger på taget. Det er tungere at åbne taget. Derfor er det sidste gang vi har disse med. Der findes lettere typer på markedet nu i plastik o.l., som er mere handy.

Sandstiger mener vi er nødvendige på en tur som denne. Der er sand overalt og især på mange af de fede overnatninger på kysten. Og der skal ikke meget til før man sidder fast og 4×4 er guld værd her.

Reservedele
Dette spørgsmål deler vandene. Vi reparerer normalt ikke selv og det er næsten umuligt at have det rigtige værktøj med. Derfor er det vores strategi, at vi kan få fat i reservedelene, når de skal bruges. Derfor har vi kun ekstra kileremme med. sikringer, pærer, lidt elektrisk, gaffatape, strips, lim, gumpad m.v.

Vi havde et nedbrud der stoppede os, da benzinpumpen ”knækkede”. Det er en historie helt for sig selv. Havde vi haft en pumpe med, kunne vi nok have skiftet den på landevejen. Men det kunne jo ligeså godt være noget andet der ”knækkede”.

Vores T3 er med elektronisk indsprøjtning. Driften af bilen er meget afhængig af at sensorene laver målingerne til styring af benzin, luft osv. virker optimalt. Man kan overveje at have ekstra med af disse, da det ofte er elektronikken der driller mest.

Men som udgangspunkt har man aldrig de reservedele eller det værktøj man skal bruge. Og derfor kan man ligeså godt spare pladsen i bilen.

Værktøj
Lidt generelt værktøj som et lille topnøglesæt, svensknøgle, lille hammer og ikke mindst startkabler. Vi laver mange småreparationer og fastspændinger i bilen indretning undervejs – husk værktøj til dette.

Reservedunk
Vi har et lille rum under skydedøren, som rummer 4 x 5 liter reservedunke. (rummet er smart – det er lavet af Niels Erik ved Sydfyns Autocamper). Desværre valgte vi at udsætte anskaffelsen af 2 til efter afrejse. Det var dumt. Man kan ikke købe 5 liters dunke i nord- eller sydamerika. Man køber gallondunke – og de kan ikke være i det ekstra rum.

Vi havde dog kun reservedunkene i brug en enkelt gang i begyndelsen, da der var fejl i elektronikken og benzinforbruget steg voldsomt midt i ødemarken i Labrador, Canada. Her måtte vi købe ekstra store dunke på sidste tank inden den længste strækning uden benzintanke.

De fleste kører med reservedunken på taget. Der er plads til en større dunk og det er nok en god løsning, som vi vil vælge en anden gang.

Helt generelt er der ikke mange steder, hvor der ikke er benzintanke. Vi tanker når det er muligt og kører så vidt muligt ikke under halv tank. Det virker for os.

I Patagonien er der lagt mellem tankene og man kan ikke regne med at de har benzin. En enkelt gang stod vi i valget mellem at vente i et døgn eller chance på at vi havde nok. Vi gjorde det sidste .. og det gik.